Arbeta som digital designer

En digital designer arbetar med synliga begrepp för digitala kanaler. Oftast arbetar man i olika former att projekt som har fokus på grafisk design, produktion, animationer och innehåll.

Den som arbetar som digital designer kan specialisera sig och fokusera på e-handel. Han/hon designar då utvecklingsmöjligheter för e-handel genom att tillverka appar, kampanjsidor med mera. Är det detta något du vill syssla med består en central del av arbetet att, bygga upp varumärken, funktionsduglighet, tjänsteutveckling i appar. För att arbeta med det krävs att du besitter en grundlig produktionskunskap. De som sysslar med e-handel kan arbeta både inom mindre verksamheter och inom multinationella företag.

Målsättning

En av de målsättningar som digitala designer ofta har är att producera ett helhetsgrepp om företagens köpupplevelse av de varor de handlat genom e-handel. Här sätts stort fokus på användarvänlig och responsiv design. Någon som lyckats med sin hemsida är Ölandsbladet som efter nu i dag kan stoltsera med en ny och fräsch hemsida som ger läsarna en trevlig digital designad läsning.

Responsiv design

När layouten förändras och anpassas efter skärmens storlek så en hemsida alltid ser bra ut, oavsett vilken enhet användaren använder, kallas det för responsiv design. Eftersom tekniken har och kommer att utvecklas hela tiden mot det bättre, finns i dag ett otroligt stort utbud av surfplattor, smartphones och datorer i olika skärmstorlekar. Det är av stor vikt att en hemsida ser bra ut i alla skärmar, därför bör strukturen förändras och bilder få ny skala.

I utvecklingsfasen krävs en hel del arbete för att en hemsida ska bli responsiv men när väl resultatet är färdigt kommer sidan att vara väldigt fängslande. Hemsidan har då en layout, struktur och innehåll som automatiskt anpassas efter användaren skärm och alla fönster ser lika fräscha ut. Om du behöver scrolla i sidled, zooma ut eller en på hemsida för att kunna läsa innehållet, är den inte responsiv designad.