Kreativ kommunikation

Hur man kommunicerar med varandra vet de flesta och det vanligaste sättet är att man pratar med varandra, berättar, diskuterar med mera. Tvåvägskommunikation (duplex) är en av modellerna, då finns en sändare och en mottagare och man växlar om med att prata. Även en skollektion, eller en kurs är en form av tvåvägskommunikation eftersom elever och lärare konverserar med varandra i form av frågor och svar. Envägskommunikation (simplex) är enkelriktad och typiska exempel på sådan kommunikation är TV, tidningar och radio.

Olika former på kommunikation

Som sagt är det vanligaste sättet som man kommunicerar på ett samtal mellan två eller flera personer. Det kan även vara genom teckenspråk för de som inte hör och då är det med händer och mun man kommunicerar. Nu pratar inte alla i världen samma språk men ibland råkar man ut för situationer som till exempel att man måste fråga efter ett hotell eller restaurang när man är utomlands. Då får man kommunicera med enkla ord, visa en karta och förmedla sig med händerna, något som ofta fungerar. Men vad är då kreativ kommunikation?

Kreativ kommunikation

Begreppet kom från USA under 1960-talet. Förut var det rak kommunikation som gällde och då mest i form av annonser som kunde se ut ungefär så här ”Sug gärna på en mentoltablett så luktar du alltid fräscht i munnen!” Med tiden när sociala förändringar skedde i samhället, blev ordet tonåring ett begrepp och många kärnfamiljer upplöstes så förändrades också reklambranschen. Helt plötsligt blev kommunikation mer rolig, uppriktig eller ironisk.

Det är dock inte helt lätt att förklara vad kreativ kommunikation innebär. Alla budskap ska bygga på en idé och den ska inte enbart presentera en produkt för dig utan du ska känna en koppling till produkten som till exempel Ikeas köttbullar som de allra flesta direkt förstår innebörden av. Genom att arbeta med kreativa kommunikationslösningar försöker man hela tiden förbättra den kommunikation som redan finns för olika varor.